تعادل مصرف پروتئین وکربوهیدرات فوایدی مشابه با رژیم محدودیت کالری دارد

28 می 2015- کاهش کالری از طریق محدودیتهای تغذیه ای به کاهش کلسترول ، بهبود حساسیت به انسولین و حتی افزایش طول عمر پستانداران کمک میکند.

تحقیقات جدید نشان می دهد  حداقل درموشها، رژیم غذایی کم پروتئین با کربوهیدرات بالا می تواند فوایدی مشابه با رژیم محدودیت کالری به همراه  داشته باشد.

 دکتر Solon-Bietوهمکارانش دریافتند که رژیم غذایی کم پروتئین که حاوی کربوهیدرات زیاد  (LPHC) است در کوتاه مدت موجب بهبود مقدار انسولین، گلوکز، لیپید و HOMAمی شود.

رژیم غذایی LPHCبدون محدودیت دسترسی به غذا (ad libitum) دارای فواید متابولیکی مشابه با رژیم محدودیت کالری با کاهش 40 درصدی کالری است، نتایج این تحقیق درآخرین شماره ی مجله ی Cell Reportsمنتشر گردید.

 نویسنده ی ارشد این مقاله دکتر Simpsonاز مرکز چارلز پرکینز دردانشگاه سیدنی می گوید: ما نشان  دادیم دریک مقایسه ی سربه سر، موشهایی که با رژیم غذایی کم پروتئین و پرکربوهیدرات تغذیه می شدند (رژیم LPHC) فوایدی مشابه  با رژیم  غذایی با محدودیت کالری 40 درصدی  کسب  نمودند.

او می افزاید:  بجز عده ی کمی از افراد، هیچ کس نمی تواند 40 درصد کاهش کالری را در درازمدت ادامه دهد، این کار می تواند خطر کاهش توده ی استخوانی، کاهش میل جنسی و باروری را افزایش دهد.

محققان سه رژیم 8 هفته ای را که نسبت پروتئین به مقدار کربوهیدرات در آنها متفاوت بود در شرایط دسترسی محدود زمانی به غذا و دسترسی زمانی نامحدود به غذا بررسی کردند. از میان این سه نوع رژیم غذایی، رژیم غذایی کم پروتئین و پرکربوهیدرات یا LPHCبا دسترسی نامحدود زمانی به غذا همان  تأثیراتی را بر مقدار انسولین، گلوکز و کلسترول داشت که رژیم محدودیت کالری 40 درصدی دارد. این نتایج علیرغم افزایش مصرف مواد غذایی حاصل گردید.

حتی اگرموشها در رژیم غذایی LPHCبه دلیل دسترسی دائم به مواد غذایی، مقادیر بیشتری غذا مصرف کنند، متابولیسم بدن آنها بالاتر از موشهایی است که تحت رژیم با محدودیت کالری قرار داشتند، بهمین دلیل وزن این موشها افزایش نمی یابد. نتایج این تحقیق نشان داد رژیم محدودیت کالری هیچ مزیت اضافه ای بر رژیم غذایی LPHCدر موشها ندارد.

دانشمندان در ادامه ی تحقیقات خود چگونگی بروز سلامت متابولیک دراز مدت بر اثر رعایت رژیم LPHCو تأثیر آن بر بقاء حیوانات، همچنین نوع و کیفیت پروتئینها و کربوهیدراتهای این رژیم را  بررسی خواهند کرد.

دکتر Bietمی گوید: گام مهم بعدی، تعیین دقیق چگونگی تأثیر اسیدهای آمینه ی خاص بر سلامت کلی بدن و طول عمر است.

دکتر Simpsonمی گوید: اگر نتایج این تحقیق در مورد انسان اعمال شود، ایجاد تعادل بین مصرف پروتئین و کربوهیدرات می تواند به سلامت افراد در پیری بطرزی واقعی تر از محدودیت مصرف کالری کمک کند، هنوزهم کاهش مصرف غذا و وزن بدن به سلامت  متابولیک کمک می کند و خطر ابتلا به بیماریهایی نظیر دیابت نوع 2، چاقی و بیماری کبد چرب را کاهش می دهد .

 او می افزاید: با این حال ، با توجه به اطلاعات بدست آمده از این تحقیق درمورد موشها و پژوهش های در حال انجام بروی انسان، به نظر می رسد مصرف متوسط پروتئین پرکیفیت و مقادیر زیاد کربوهیدراتهای  سالم (غلات کامل) برای سلامتی انسان با بالا رفتن سن مفید باشد.

منابع:

Cell Reports, May 2015 DOI: 10.1016/j.celrep.2015.05.007

www.sciencedaily.com/releases/2015/05/150528124202.htm